Några politiska utspel..

Jag har försökt undvika att deklarera några politiska ställningstaganden här på bloggen då jag vet att stora delar av mina trogna läsarkrets står på andra sidan i höger-vänster skalan. Men nu kände jag mig verkligen tvungen att skriva av mig.

SAAB
Skulle någon upplysande skäl vilja förklara för mig varför den svenska staten ska gå in och köpa ett företag, för flera miljarder, som gått med förlust 22 av dom senaste 23 åren?! Varför skulle SAAB helt plötsligt bli ett lönande företag i statlig ägo om inte ens mäktiga General Motors kunnat göra det?

Ett svar som någon säkert sitter ute där och tänker är: "Men 8000-10000(inklusive underleverantörer) arbetare blir av med jobben om SAAB går under".

Den siffran stämmer säkert, och tro inget annat än att jag lider med den som ofrivilligt går arbetslös. MEN, i mitt samhälle så går inte staten in och skjuter till pengar i ett företag som går dåligt. Anledningen till att ett företag går dåligt är att konsumenterna inte köper produkterna/tjänsterna. Produkterna/tjänsterna är helt enkelt för dåliga i förhållande till sitt pris. Tillgång och efterfrågan..

Arbetslöshet
Siljansbygden har klarat sig väldigt bra ifrån krisen, men likväl så har faktiskt mina vänner arbete, dom som vill ha jobb vill säga. Även om inte vi alla är tillsvidare anställda, så har vi iaf ett jobb. Några har blivit av med jobbet, men ganska snart fått ett nytt. Är vi verkligen så lyckligt lottade att vi vuxit upp på en sådan bra plats och kommit till företagen i rätt tid för att få anställning eller är det så här i hela Sverige? Med jantelagen i huvudet så är det självklart så att vi inte är något speciellt, och det är så här i hela Sverige. Då kan jag ärligt inte förstå hur arbetslösheten kan vara så hög.

En sak hade varit att göra skillnad på ofrivillig arbetslöshet och dagdriveri. Båda sorter finns, jag lovar. Hade varje människa som velat arbeta sökt förutsättningslöst efter jobb hade den ofrivilliga arbetslösheten varit 0%. Nu har inte alla chans att söka förutsättningslöst, man har familj där och närmaste jobbet är för långt bort för att lyckas hålla ihop familjen. Lösningen på det ser jag inte, men den måste finnas även den.

Blev lite slarviga sista rader, för fylla i någon annan dag. Estetutbildade truckföraren Rimsbo väntar nedanför..


Kommentarer
Postat av: Andreas bodin hansen

äntligen är min favvobloggare tillbaka.

2009-12-04 @ 20:33:26
Postat av: #14 (nej, inte Fjärsman)

Ja det var på tiden! Blev faktiskt förvånad att det stod några nya rader när jag gick in, och så får det ju inte vara ;)

2009-12-10 @ 21:53:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0