Statistik

Statistik är bland det bästa jag vet, helt seriöst. Att slå upp resultatbörsen i någon av dom två lokala tidningarna och sen bara sitta och läsa tabeller och resultat tills ögonen skelar. Lika med politiska opinionsmätningar, man ser hur många Sverigedemokratiska väljare det finns under 25 år inom LO, typ.

Sedan har vi den här statistiken som snarare betraktas som humor än som fakta, "Ikväll får 107 svenskar gonorré", om det sedan är sant eller helt enkelt en väldigt roligt vet jag inte. Roligast ändå tycker jag att resultatet av den enkät, som någon gjorde för X antal år sedan, då 90% av männen ansåg sig vara en bättre bilförare än genomsnittet. Den väver in mycket självgodhet..

Sedan har vi statistiken som inte finns, för varje liten vardagsrasist som setat och tittat på Efterlyst kläcker efter ett tag ur sig att det bara är invandrare som gör brott, "alla pratar svenska med brytning". Varför läggs inte faktan på bordet i något av dom större medierna, varför gömmer man undan sanningen i en högskolebok som några få läser. Sanningen är alltså att den klart mest överrepresenterad gruppen i svenska fångvården är unga män ifrån Finland, sug på den ni!

Min gode vän Anders "AP" Pettersson har också blivit utsatt för det här med icke bevisad statistik. Jag var nämligen hemma hos honom för några månader sedan och såg en fotbollsmatch där hans älskade Manchester United mötte Arsenal. Jag frågade honom innan avspark vad han trodde om matchen, då fick jag till svar: "Bra fråga, vi har bra form, men vi har alltid svårt mot lag med många svarta spelare, men det finns det ingen statistik för".


Kommentarer
Postat av: andreas bodin hansen

jag älskar oxå statistik men mestedels sport i mitt fall.

2009-09-10 @ 22:55:03
Postat av: Sandström

Haha, AP's kommentar är oslagbar!

2009-09-10 @ 23:02:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0